Bewegen maakt leren makkelijker

Beeld ter illustratie pagina Lekker Fit, Mariaschool, openbare basisschool, Rotterdam

Bewegen is belangrijk voor je gezondheid en dus wordt er volop bewogen op de Mariaschool. Maar wist u dat bewegen en leren elkaar versterken? Naast dat kinderen van regelmatig bewegen fitter worden, draagt bewegen dus ook nog eens bij aan betere leerprestaties.

Om deze redenen is in 2005 binnen het Rotterdamse basisonderwijs het programma Lekker Fit! voor het eerst geïntroduceerd. Hiermee werd de trend voor de rest van het land gezet en ondertussen zijn er 94 basisscholen aangesloten. Hier hoort de Mariaschool ook bij.

Dit betekent dat op de Mariaschool niet alleen leerprestaties belangrijk zijn, maar dat we ook onze bijdrage leveren aan de gezondheid van de kinderen. Lekker bewegen en gezond eten en drinken staan hierbij centraal.

Lekker Fit! in een notendop

Als een basisschool Lekker Fit! is, dan wordt er extra aandacht besteed aan een gezonde en actieve leefstijl van alle leerlingen. Denk hierbij dus niet alleen aan bewegen, maar net zo goed aan eten en drinken. Kort door de bocht komt Lekker Fit! op het volgende neer:
  • Alle leerjaren krijgen per week een 3e (extra) beweegmoment onder schooltijd aangeboden.
  • Er zijn extra lessen waar wordt bewogen. Denk hierbij naast sporten ook aan dansen, voetbal en basketbal. Aan deze lessen kunnen alle leerlingen van leerjaar 3 t/m 8 deelnemen. Daarnaast biedt SSV na schooltijd ook diverse activiteiten aan.
  • Voor leerjaren 1 en 2 is er een speciaal Lekker Fit! kleuterprogramma waarbij spelenderwijs ‘bewegen’ en ‘groente en fruit’ centraal staan.
  • Het drinken van water wordt in alle units gestimuleerd. Dit mag ook onder het zelfstandig werken in de les.
  • Alle leerlingen eten tijdens de ochtendpauze alleen groente en fruit.
Een uitgebreide omschrijving van het Lekker Fit! programma, kunt u hier vinden.

Samenwerken voor grotere impact

Om nog meer uit Lekker Fit! te halen en de kinderen optimaal te kunnen helpen, zijn we diverse samenwerkingen aangegaan.

Schooldiëtist

De schooldiëtist (Kim Remmerswaal) meet en weegt elk schooljaar de kinderen, houdt spreekuur en geeft voorlichting aan ouders en kinderen. Zo helpt ze de kinderen een gezond gewicht te houden of te bereiken.

Jeugdsportfonds

Het Jeugdsportfonds geeft sportkansen aan kinderen en jongeren uit gezinnen waar onvoldoende geld is om lid te worden van een sportvereniging. Voor die kinderen betaalt het Jeugdsportfonds de contributie. Wij vinden dat alle kinderen moeten kunnen sporten!

School Sport vereniging (SSV)

SSV vormt een onderdeel van het Lekker Fit programma en zorgt ervoor dat kinderen de mogelijkheid krijgen om na schooltijd extra te sporten of te bewegen in hun wijk.
Het doel hiervan is om kinderen uit leerjaren 1 t/m 8 te stimuleren te sporten of te bewegen en lid te worden van een vereniging in de wijk.
Log in Ontwerp | HFCM onderwijs Realisatie | Heutink ICT